Dostupnost zaměstnance
Pro plánování směn, nebo rozvrhů zaměstnanců je v informačním systému Cleanitor dostupný mechanizmus pro definici dostupnosti zaměstnance. Dostupnost zaměstnance určuje, kdy (nebo lépe které dny a od kdy do kdy) je daný zaměstnanec dostupný k plánování práce. V systému Cleanitor pak lze pro každého zaměstnance definovat rozvrh dostupnosti daného zaměstnance.
Dostupnost v systému Cleanitor neurčuje kolik má zaměstnanec odpracovat hodin ani kolik odpracoval. Dostupnost určuje pouze to kdy je zaměstnanec dostupný pro plánování práce. Dostupnost práce není nijak propojená s docházkou zaměstnance a to kolik zaměstnanec odpracoval hodin vychází až z přidělených úkolů případně z docházky zaměstnance. Dostupnost zaměstnance je proto obvykle na hodiny větší než kolik poté zaměstnanec ve skutečnosti odpracuje.
Z pohledu dostupnosti pak systém Cleanitor rozlišuje dva typy zaměstnanců:
- S pevnou dostupností - takový zaměstnanec má pevně daný rozvrh dostupnosti. Jedná se například o zaměstnance s plným úvazkem, který chodí do práce pravidelně v předem určené dny - například od pondělí do pátku. U těchto zaměstnanců stačí ve smlouvě zaměstnance nastavit pevnou dostupnost a vyplnit které dny je zaměstnanec dostupný, a systém bude poté automaticky generovat v určené dny dostupnost zaměstnance.
- S proměnlivou dostupností - zaměstnanec, který chodí do práce nepravidelně - podle potřeby, nebo v předem dané dny. Obvykle jsou to různé druhy brigád, nebo částečných úvazků, kdy se zaměstnanec předem domluví, které dny může pracovat. Těmto zaměstnancům pak lze rozvrh dostupnosti upravovat manuálně v detailu zaměstnance na záložce dostupnost, nebo v rozvrzích dostupnosti.
Přehled pevné dostupnosti
V menu Zaměstnanci / Dostupnost je k dispozici přehled nastavení pevné dostupnosti u všech aktivních zaměstnanců. Je zde přehledně zobrazeno, kdo má a kdo nemá nastavenou pevnou dostupnost v aktivní smlouvě, a ve které dny a hodiny je nastaven zaměstnanec jako dostupný. Podle těchto nastavení je pak generována dostupnost zaměstnance.
V menu Zaměstnanci / Dostupnost je také možné manuálně spustit generování dostupnosti, a to jak hromadně všem zaměstnancům (pomocí tlačítek napravo nahoře nad tabulkou), tak jednotlivě pouze vybranému zaměstnanci pomocí modrého odkazu s ikonou uživatele a červeného odkazu s ikonou šipek u daného zaměstnance. Generování lze vždy provést pouze na budoucí období pomocí modrých tlačítek / odkazů, nebo na celé období platnosti smlouvy pomocí červených tlačítek / odkazů.
Generování dostupnosti
U zaměstnanců, kteří mají pevně danou dostupnost nastavenou u aktivní smlouvy, lze nechat jejich dostupnost generovat automaticky. Stačí u smlouvy zaměstnance nastavit pevnou dostupnost a systém Cleanitor jednou denně brzy ráno automaticky projde všechny aktivní zaměstnanecké smlouvy a vygeneruje z nich dostupnost zaměstnanců na zadaný počet dní dopředu. To na jakou dobu dopředu má systém generovat dostupnost lze nastavit v menu Nastavení / Nastavení u položky nastavení "Kolik dní předem generovat dostupnost zaměstnanců". Více informací o nastavení pevné dostupnosti u smlouvy je uvedeno zde v článku Smlouvy zaměstnance.
Pokud má nějaký zaměstnanec přidanou absenci, systém to rozpozná, a pokud měl být v ten den také dostupný, na zadaný den dostupnost nevygeneruje. Pokud by zaměstnanec měl nastavenou pevnou dostupnost a ta by se na nějaký den automaticky vygenerovala, a poté bychom ji manuálně smazali, nesmíme zapomenout na daný den přidat absenci. Pokud bychom tak neudělali, systém Cleanitor by dostupnost do druhého dne znovu automaticky nageneroval.
Automatické generování dostupnosti lze také vypnout. Stačí v menu Nastavení / Nastavení u položky nastavení "Automaticky generovat dostupnost zaměstnanců" změnit hodnotu z 1 na 0. Systém Cleanitor pak již nebude žádnou dostupnost generovat automaticky a dostupnost budeme moci editovat pouze manuálně.
Manuální editace dostupnosti
Dostupnost zaměstnance lze manuálně editovat v menu Zaměstnanci / Zaměstnanci v detailu zaměstnance na záložce Dostupnost. Zde je k dispozici měsíční přehled dostupnosti zaměstnance, ve kterém se lze přepínat mezi jednotlivými měsíci pomoci navigace v pravém horním rohu. V tomto přehledu je v měsíčním kalendáři zeleně zobrazena dostupnost zaměstnance a červeně absence zaměstnance.
Editovat lze každou dostupnost zaměstnance bez ohledu na to jak byla do systému přidána. Kromě manuálně přidané dostupnosti lze tedy editovat také dostupnost, které vznikla automatickým generováním dostupnosti. Pomocí odkazu s ikonou zeleného plus lze přidat na daný den zaměstnanci dostupnost, červeným odkazem s ikonou uživatele pak lze přidat absenci. Pokud je v daný den přidaná absence nebo dostupnost, lze je upravovat odkazem s ikonou pro úpravu a mazat odkazem s ikonou koše.
Kromě detailu zaměstnance lze dostupnost zaměstnance podobným způsobem upravovat také v měsíčním rozvrhu v menu Zaměstnanci / Měsíční rozvrh, nebo v denním přehledu v menu Zaměstnanci / Denní rozvrh, nebo v týdenním přehledu v menu Plánování / Týdenní rozvrh. Všechny tyto přehledy zobrazují pohled na dostupnost a absence daného zaměstnance, pouze zobrazené v jiné formě a za jiné období.